10 December 2009

AKU HIDUP UNTUK ORANG

"Aku hidup untuk orang..." kata sahabat saya.

Hidup aku orang lain tentukan.
Aku kena dengar cakap orang.

Saya berpendapat, memang betul dan tepat pun kita hidup untuk orang. Alam yang ALLAH cipta ini bukan untuk kita semata-mata. Ada maksud tersirat di sebalik penciptaan ALLAH.

Kenapa ALLAH mengurniakan aqal kepada kita?
Kenapa ALLAH menciptakan lelaki dan perempuan?
Kenapa ALLAH mewujudkan pelbagai bangsa di muka bumi ini?
Kenapa kebanyakan anggota badan kita diciptakan sepasang?
Kenapa ALLAH tak penuhi segala impian aku tetapi dia dengan senang je dapat?

Tanpa disedari, kita terlalu banyak menyoal daripada melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Kata Imam Hassan Al-Banna; seorang tokoh dan pejuang Islam, kewajipan dan tanggungjawab itu lebih banyak daripada masa.

Kalau kita contohi kehiduan junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. pun, Baginda banyak berkorban untuk kita. Sehingga sekarang kita dapat lihat berkembangnya agama Islam ke seluruh pelosok dunia. Sikap Baginda yang amat dermawan. Sikap Baginda yang amat sabar denag kerenah musuh-musuhnya. Baginda bersabar semasa berda'wah, sekali pun dibaling najis, sekali pun dibaling batu-bata sehingga berdarah tubuh badan Baginda, usaha penyebaran agama Islam mesti diteruskan.

* Erti hidup pada memberi- tangan yang memberi lebih baik daripada menerima.
* Ingatlah, kesusahan dan kegelisahan yang kita alami mungkin tidak seberat insan lain yang lebih hebat ujian hidupnya.
* Maklumat tambahan: klik di sini

No comments:

SALAM MA'AL HIJRAH 1433

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Salam Ma'al Hijrah 1443 Tahun baru, azam baru. Sabda Rasulullah s.a.w.: "Seb...