12 January 2010

EMAS, TUA, VETERAN...

Bila berbicara dengan orang yang dah berusia atau orang yang berpengalaman, pasti kata-katanya penuh dengan teladan dan hikmah. Bab yang sering diperkatakan mestilah maut... Zikrul maut... Nabi s.a.w. pun pernah bersabda orang yang paling bijak di kalangan kamu ialah orang yang sering mengingati mati. Dalam Al-Quran juga ALLAH menyatakan setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Al-Anbiya': 35). Sedarlah wahai diri akan kematian.

"Amboi, bagus betul budak tu. Pakai tudung, comel saja. Warna-warni tudung dia."
"Ish, kenapa jadi macam tu. Dok warna rambut, tunjuk rambut kat orang ramai. Berdosa tu..."

"Bagus betul budak ni, dia tak cakap banyak. Dosa pun tak banyak. Bukan macam atok ni, dok pot pet pot pet..."
"Orang yang bercakap banyak ni, banyak la dosa dia. Mana tau kot-kot apa yang kita cakap tu tak betul. Cerita sebenar panjangnya 1 cm ja, kita tambah jadi 1 meter. Tak ke bertambah jadinya tu."

"Tok guru dok pesan bila mati esok orang yang tinggalkan solat dengan sengaja, kubur dia kena himpit, ular paling besar datang gigit, malaikat pulak datang dengan wajah yang sangat bengis. Ish, takut, takut. Janganlah dok tinggal sembahyang."

"Atok rasa nak mati dah kot. Kaki pun rasa kebas-kebas. Badan pun selalu tak sihat. Harap-harap atok dapat mati kat kampung atok lah."

"Nak pergi mana pulak tu? Siapa lagi ada kat rumah? Atok tak berani tinggal di rumah sorang-sorang..."

Kata-kata daripada seorang insan yang sudah merasai garam lebih awal daripadaku.

Tertanya-tanya bilakah masa kematianku...
Bagaimanakah keadaan matiku itu?
Husnul khatimah? (Alhamdulillah) Su-ul khatimah? (Na'uzubillah...)
Meyakini suatu hari nanti pasti aku akan meniti waktu itu
Orang muda disayangi, yang tua dihormati...

05 January 2010

MARAH


Kadang-kadang diri ini sering alpa,
Nafsu amarah sering menguasai diri,
Kemudian, berfikir kembali...
Menyesal tak sudah,
"Kan bagus kalau aku...,"
"Kenapa aku cakap kat dia sampai macam tu sekali?"
Marah itu menunjukkan kelemahan diri,
Bodoh betul orang yang mengikut nafsu,

Namun semuanya sudah terlambat,
Nasi sudah menjadi bubur,
Kata-kata itu sudah terucap,
Malaikat 'Atid pun sudah mencatatnya,

Bagi mereka yang menjadikan iman sebagai raja dalam diri,
Aqal sihat yang memandu diri,
Beruntunglah... Bersyukurlah...
Iman menjadi pemacu kekuatan diri ke jalan yang ALLAH redha,
ALHAMDULILLAH...
Kerana nikmat iman dalam Islam.

~Marah itu sifat syaitan.
~Tatkala berasa marah, maka segeralah berwudhuk. Air wudhuk itu bisa menenangkan diri yang dikuasai sifat marah.
~Mohonlah maaf atas kesalahan yang dilakukan itu.
~Ingat ALLAH detiap detik, berzikir kepada-NYA agar hati tidak mati.
~Sembah sujud kepada ALLAH kerana aku dilahirkan sebagai seorang Muslim.